saragoescanada.blogg.se

Livet som utbytesstudent i Fredericton, Kanada.

Verkligheten är här

Kategori: Allmänt

I morse drog de "riktiga" lektionerna igång. Läser tre kurser parallellt. En som behandlar skogsskötsel och olika metoder, en som handlar om biodiversitet och skötsel av ekosystem samt en som handlar om klimatförändringar och miljöns respons på klimatförändringar.
Har haft en lektionstimme (50min) av varje och sen en introduktion till labbarna på en. Så totalt har jag idag bara haft ca 4h undervisning.
Ska totalt sett under terminen ha 3 final exams och 3 midterm tests samt skriva 1 paper, 1 essay och 3 större rapporter. Har även någon mindre muntlig redovisng att genomföra.
Jämfört med hur mycket jag brukar plugga hemma i Sverige så tror jag att det kommer krävas mycket, mycket mer här. Kanske inte nivåmässigt, men tidsmässigt. Mitt schema ser väldigt soft ut, men det är uppgifterna och kurslitteraturen som jag tror kommer bli de tuffa bitarna. Har kollat upp vilka böcker jag behöver nu och ska försöka fixa de inom de närmsta dagarna. Lånesystemet fungerar inte alls som jag är van, så kommer med största sannolikhet behöva köpa nya böcker, om jag inte har tur och hittar begagnade på "bokmarknaden" på onsdag.Här på biblioteket får man bara ha böckerna i 2h och då måste man sitta i biblioteket ( som jag förstått det). man kan även hyra böcker (ibland rätt dyrt!) på bokhandeln och ibland finns det begagnade böcker där med. Mina böcker fanns dock varken som hyrexemplar eller som begagnade :(
Jag vet att jag är här för att studera (främst) men redan efter en dag känns det som att det hade varit så himla nice och bara fortsätta som vi gjort hittills. Allt prat idag om betygsättning, inlämningsdatum och prov är något jag helst hade sluppit. Men det är väl bara att inse att verkligheten har kommit ikapp mig och att jag får göra det bästa av situationen.
 
Förutom lektionerna idag så har jag inte gjort så mkt. Kollat lite på böckerna som sagt och skypat. Hoppas verkligen att mitt wifi på rummet blir fixat snart så jag kan skypa här inne. Nu måste jag sitta antingen i loungen eller i matsalen (idag funkade inte ens loungen) eftersom jag inte kan skypa på datorn. Så sjukligt less på den här skitdatorn!!!
Efter middagen var tanken att vi sku gå till the cellar, som är typ en pub på campus, för att käka lite (starters för halva priset på måndagar) och ta nån öl. Väl där var det dock så fullt och väntetiden på bord var väldigt lång, så det blev hemgång för mig och käk på en dining hall på campus för de andra.
Känner mig lite hängig idag, febrig och trött. Har väl blivit smittad av nån av alla sjuklingar på field campen...
Ska lägga mig tidigt ikväll (för första gången!!!) och förhoppningsvis mår jag bättre i morgon.
 
En känsla som jag haft sen jag kom hit är känslan av att aldrig hinna med allt jag vill. Känns som att jag sover mindre än någonsin och gör saker hela tiden, men det är ändå inte nog. Hela tiden känns det som att jag missar saker. Efter veckan i fält (som varit toppen) känns det som jag missat massor av saker som hänt här kring campus till exempel. 4 kopior av mig hade varit lagom för att hinna med allt jag vill göra. Nån som kan fixa det?!
 
Vid det här laget sover ni där hemma säkert gott sen ett bra tag, men godnatt iaf :)
 
En fin, solig dag på campus. JOhan x2 äter, som vanligt!
Tillbaka i skolbänken...
Vad som ser ut att vara ett chill schema.
The cellar, fyllt till bredden.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • mamma säger:

    du får begrava datorn i Kanada

    2013-09-10 | 18:06:40

Kommentera inlägget här: