saragoescanada.blogg.se

Livet som utbytesstudent i Fredericton, Kanada.

New York, staden där drömmar går i uppfyllelse

Kategori: Allmänt

Är nu tillbaka i Fredericton och verkligheten. Dagen inleddes med en midterm, modell större, följt av en inlämning av en rapport, modell mycket stor. Resten av dagen har spenderats med datalabbande och skrivande av rapport som ska in på fredag. Ingen rast, ingen ro. 
 
Men tillbaka till "helgen". I fredags morse packade vi (jag, Matthias, Johan och Melanie) in oss i bilen för att påbörja bilfärden söderut mot New York. Färden innehöll en förbannat stor mängd vägtullar, massa bra musik, diverse stopp för mat/toa/bensin, ett ganska långt stopp vid amerikanska gränsen, en del problem att hänga med i alla olika enheter och en massa bilåkande. Totalt tog det väl ungefär 12h att ta oss från Fredericton till hotellet i Queens. Gick förvånansvärt bra att köra i New York (eller jag körde ju inte, men grabbarna körde galant) och vi hittade fram till hotellet utan några större problem. Hotellet var fräscht och trevligt och inte speciellt dyrt. Vi bodde i ett rum med två våningssängar och glatt insåg jag att sängen var ett riktigt uppsving från sängen här på McLeod. Efter en sen middag kröp vi ner och sov för att orka med de kommande tre dagarna i the big apple.
 
                 
Lördagen inleddes med en promenad över Queensboro bridge (över Hudsonfloden) som skiljde området där hotellet låg från Manhattan. Det var inte alls långt att gå och riktigt trevligt att få se lite på vägen dit. Vi hittade ett riktigt mysigt ställe där vi käkade frukost. Kanske den maffigast frukosten jag ätit, eftersom jag inte kunde välja vad jag ville ha och beställde två saker...men GOTT var det!!
Efter frukosten promenerade vi till FN-byggnaden, som tråkigt nog inte hade alla flaggorna uppe. Därefter tog vi tunnelbanan till World Trade Center och Ground Zero. Väldigt känslosamt att besöka området och väldigt svårt att försöka förstå vad som egentligen har skett där. Det är massa byggen på gång eftersom de håller på att bygga nya torn och göra klart det sista av "memorialen". Det första tornet är klart och var riktigt högt och maffigt. 
Promenerandet fortsatte sedan genom Wall street och ut mot färjan till Staten Island. Tog den fram och tillbaka för att kolla in frihetsgudinnan (som var MKT mindre än jag förväntat mig, besviken!) och NYs skyline. 
Resten av dagen spenderades med shopping på diverse ställen samt en massa promenerande runt Times square. Avlutade kvällen med en riktig brakmiddag innan vi med trötta fötter tog tunnelbanan tillbaka till hotellet.
 
      
 
Vid World Trade Center
 
       
 
New York från färjan
 
                   
 
 
 
Shopping, shopping, shopping...
 NHL-shoppen, såna gånger jag önskar jag var rik. 
 
                                                   
 
                                         
 
jag <3 shopping
Times Square
 
Söndagen började, som alla dagar, ganska tidigt. Åt en riktig amerikansk frukost med pannkakor, maple syrap och bacon. Shoppade lite till på förmiddagen, letade och köpte biljetter till musikal innan vi for tillbaka till hotellet och svidade om + lämnade lite grejer. For sedan tillbaka till Broadway för att kika på Rock of Ages. Mycket bra föreställning! Sjukt rolig och otroligt bra sångröster, danser. Ja allt var toppen! :)
Kvällen fortsatte sedan med resans höjdpunkt. Rangers-Panthers i Madison Square Garden. Redan innan vi gick in var jag som i ett lyckorus och det blev bara "värre och värre" ju längre in i MSG vi kom. Jag vet inte hur jag ska beskriva känslan av att äntligen, ÄNTLIGEN få uppleva något som jag drömt om så länge. Det var helt FANTASTISKT! Så maffig arena, så mkt folk och Henrik Lundqvist. Innan vi ens kommit in och hittat våra platser var jag så glad att jag grät. En riktigt känslostorm. Fantastiskt god mat med, men en besvikelse när jag inte fick köpa öl eftersom jag inte hade pass eller amerikanskt ID. Tack och lov köpte Matthias ut öl till andra perioden, haha. När väl matchen började var alla sinnen på sin spets och jag försökte verkligen att ta in allt som hände på isen och runtomkring. Var så häftigt när hela hallen hejade på/hyllade Lundqvist och hur alla skrek "hey hey hey" unisont efter varje mål. Efter att Zucarello gjort mål "buade" alla av nån konstig anledning och vi fyra satt där som fån innan gubben bredvid Johan förklarade att de skrek "Zuuu" för att hylla Zucarello. Johan kontrade med kommentaren "Oh, I thought you said Buu because he is from Norway".  
Matchen var riktigt bra och till slut vann Rangers med 4-3, hade dock hoppats på en förlängning, ville inte att matchen sku ta slut...
Efter en drös till med bilder så var vi, mot min vilja, tvungna att lämna Madison. Men som jag sagt tidigare, nu kan jag dö lycklig. New york ÄR staden där drömmar går i uppfyllelse.
Kvällen fortsatte med en drink tillsammans med Melanies klasskompis Emma + två tjejer hon pluggar med i Florida innan vi LYCKLIGA och trötta åkte hem för att sova.
 
 
              
                                                         God frukost och Broadway
 
ÄNTLIGEN DAGS FÖR MATCH!
 
 
 
         
 
 
Glädjetårar.
King Henrik.
 
 
 
 
Här vill jag bo.
Hela svenskgänget
 
                                                 
 
Måndagen började också tidigt. Tog tunnelbanan till utkanten av Central Park där vi åt ytterligare en god frukost. Sen blev det en promenad i livsnjutartempo genom Central Park till The American museum of Natural History. Spenderade förmiddagen där och såg bla en utställning om valar samt en massa utställningar med koppling till biodiversitet, skog och djur. Så blev faktiskt lite "plugg" på semestern med. Promenerade sedan tillbaka genom Cental Park till 5th avenue där vi kikade i lite affärer samt hamnade mitt i en parad för veterans day. Är ju bara i USA de går i parad för att hylla alla möjliga olika delar av militären, men det är väl inte så konstigt att det är en så stor grej med tanke på att de har så fruktansvärt mkt folk i militären. Man lär ju som ha det om man ska medverka i så många konflikter som USA gör, annars går det ju som inte runt...
Eftermiddagen spenderades i The Rockefeller, Top of the Rock, där vi åkte upp 67+ våningar för att se New York från ovan. En helt otrolig utsikt!!! Man kan som inte tro att det är riktigt sant när man väl strå där uppe. Vi tajmade tidpunkten perfekt med, så fick se ut över staden både i ljus och mörker. Efter nån timme med hetsigt fotograferande där åkte vi ner för att (tro det eller ej) shoppa lite till innan vi åt vår sista middag i the city that never sleeps (nej, den gör inte det). Trötta somnade vi ganska tidigt till ljudet av tunnelbanan utanför hotellet.
 
            
 
              
 
                                                                               
Hela gänget på Top of the rock
Central Park
Empire state building mm
 
Så vart det tisdag och dags att fara tillbaka till Fredericton. Gick återigen bra att köra genom NY och snart var vi ute på "vanliga" vägar igen. Blev ytterligare en låång dag med sömn, plugg och diverse stopp. Anlände till Fredericton strax efter 22 med en massa prylar, en tom plånbok och en lyckokänsla jag kommer kunna leva på länge.
Är så många intryck och känslor från den här, ändå relativt korta, resan. Vet som inte hur jag ska beskriva allt. Jag som alltid snackat skit om USA och som har så mkt åsikter blev som helt knockad av den här staden. Men som en australiensk kvinna (bosatt i NY) sa på tunnelbanan: "Jag gillar inte USA, men jag gillar NY" och kanske är det så att NY inte är som USA utan som något eget. Detta betyder ju att jag kan stå fast vid mina åsikter om USA (dvs att det är SKIT!) och ändå tycka om NY, så jag håller fast vid den teorin!
Eftersom jag inte har ord för att uttrycka allt jag känner så får ni hålla tillgodo med en beskrivning av vad vi gjort och så vidare. Det är som allt jag har att ge för tillfället, det och den här mängden av bilder. Tack Melanie och Johan för alla fina bilder jag fått sno och framför allt, TACK gänget för en fantastisk helg!
 
 Shoppingresultatet....
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: