saragoescanada.blogg.se

Livet som utbytesstudent i Fredericton, Kanada.

Woodsman competition

Kategori: Allmänt

Hoppsn!
 
Har varit fullt upp i veckan och detta är orsaken till att det inte uppdaterats här på ett tag. Finns inte så mycket att säga heller eftersom fullt upp i princip betyder att jag pluggat, ätit, tränat, pluggat, pluggat lite till och försökt sova. Enda undantaget är en välförtjänt utekväll på social club :)
Idag har det däremot hänt roliga grejer!
 
 
Klockan 6:30 lämnade bussen campus för att ta oss till Nackawic, en stad ca 1h härifrån. Där var det idag dags för UNB:s årliga woodsman competition. Jag och Anna har varit med under hela dagen (nästan 12h) och jobbat som funktionärer. Faktiskt mycket roligare än vad jag hade trott!!!
En woodsman competition består av en jädra massa olika grenar där man dels tävlar individuellt och dels i lag. Jag vet inte exakt hur många lag det var med idag, var ganska många att hålla reda på, men det lär ha varit kanske 200 tävlande. Både amerikaska och kanadensiska lag. Utöver detta var det mycket folk som jobbade kring tävlingen och en hel del publik, så lite av en folkfest.
Före lunchen var jag tidtagare på grenen pole-climbing, där utmaningen var att ta sig snabbast upp på en elstolpeliknande stock. Kul gren, men sku aldrig ha vågat mig upp där själv. Rätt jävla högt!
Förutom den grenen var det bla yxkastning, super swede (!), nåt som liknade kubb fast mkt större, olika motårsågsgrenar, en till klättringsgren, vedklyvning, rulla en stor stock över en ställning mm mm.
Efter att dessa grenar pågått i ett antal timmar bjöds vi på lunch innan det var dags för eftermiddagspasset. Det bestod av mer lagorienterade grenar och var väldigt, väldigt kul att kolla på. Mycket tjoande och hejande och saker att hålla koll på överallt. Jag var även här tidtagare, i samtliga grenar som var kvar. Det de tävlade i på eftermiddagen var två sorters klyvningar (stående och liggande), swede saw (!), dubbelsåg samt eldning. "Eldningen" gick ut på att de så fort som möjligt sku göra eld med hjälp av yxa, tändstickor och en bit av en stock. Sedan sku man få en vätska i en burk att börja koka för att vara klar. Helt galet vad snabba vissa var! OCH galet hur nära elden de var, en tjej jag klockade började faktiskt brinna lite grann innan hon var klar!
 
TIDIG morgon...
 
Påbylsade njöt vi av soluppgången vid sjön, Anna var då glad trots den bitande morgonkylan :)
Amerikanska och Kanadensiska nationalsångerna sjungs av förväntansfulla tävlande
Stirrade koncentrerat på denna stople (och galningarna som klättrade) hela förmiddagen.
Klyvningstävling
Fin pausutsikt :)
Lite fler bilder från förmiddagens grenar
Förberedelser in i det sista och JA Sverige är representerat överallt!
The swede saw
Eftermiddagens grenar
Jag och min tidtagarkompanjon Jill tar en välförtjänt paus :)))
Staden var tydligen känd för att ha världens största yxa, så turist som man är så sku den ju klättras på...
Efter att dagens aktiviteter var slut bestämde vi oss för att strunta i den stundande festen och fara tillbaka till Fredericton. Efter all dagens koncentration och sol (lägg även på min sömnbrist) fanns ingen ork för fest.
 
Istället har jag spenderat kvällen i Aitken centre där jag sett min första kanadensiska hockeymatch live :) väldigt trevligt! och till slut så vann UNB, så nu kan jag sova gott! Godnatt hörrni :)
 
 
 

Kommentarer

  • mamn palmn säger:

    ÄNTLIGEN ett inlägg, jag förstår såklart att du inte hinner varje dag men det känns väldigt länge sen du skrev ett! Kul med tävlingen. Kall morgon skrev du! Idag är det - 8 grader här hemma! Vitt (frost) överallt! burr

    2013-10-20 | 08:33:38

Kommentera inlägget här: