saragoescanada.blogg.se

Livet som utbytesstudent i Fredericton, Kanada.

En efterlängtad jakt

Kategori: Allmänt

Gick upp tidigare än vanligt för att lämna McLeod innan klockan 7 i morse. Detta för att följa med Michael (en som jobbar i huset) och hans son Adam ut och jaga vitsvanshjort.
Dagen inleddes först med en frukost på Farmers market. Frukosten som bestod av en buffalo burger (inte det lättaste att få i sig innan kl 7...) bjussade Michael på innan vi for mot skogen.  
Väl där gjorde vi ett snabbt stopp i en grusgrop så att jag fick testskuta mitt vapen för dagen och redan här var jag nöjd haha. Det är så förbannat kul att skjuta! :D Nice vapen med som var som lagom stort och som hade en knappt kännbar rekyl.
Efter ytterligare lite bilfärd parkerade vi bilen, klädde på oss skyddskläder och började knata in i skogen. Michael hade varnat för att det kunde vara lite blött på vissa ställen. Detta har jag även blivit varnad för andra gånger när vi sku ut i skogen, men varje gång har de uppfattat blött som typ fuktigt, så jag var inte så brydd om hans blött. MEN vad FEL jag hade. Blött i hans mening var tydligen att gå igenom en jävla bäverdamm!!! Detta vandrande var inte bara en kort passage heller, utan bäverdammen sträckte sig kanske 2 kilometer. Detta tog en bra tid att passera och resulterade i en andfådd och genomsvettig Sara. Dock klarade jag mirakulöst nog att hålla mig torr om fötterna! Första gången jag uppskattat all ädelgran de har här med. Bra mycket trevligare att ta sig igenom täta föryngringar av det än vanlig gran...
Efter att ha gått den här biten kom vi fram till en ganska stor jaktstuga mitt ute i ingenstans. Såg riktigt rasslig ut på utsidan, men var faktiskt fin på insidan. Hittade en gästbok och i där hittade jag även en hälsning från Stor-Pålsson, som besökt samma ställe nästan exakt två år innan mig :)
Efter en kort paus där gick vi vidare och passade några timmar innan vi knatade tillbaka mot bilen igen. OCH på tillbakavägen som inte alls var lika blöt klev jag såklart ner mig rejält...vatten och lera upp till knäna och mina extrasockor var det inte ens ide att byta till eftersom kängorna var dränkt i lerigt vatten :/
 
Under dagen fick vi inte se något skjutbart (=hornbärande vitsvanshjort), men jag fick se en hel del icke-skjutbara hjortar, mängder av ekorrar, chipmunks, ankor och gäss samt spår av älg, hjort och björn. Fick även uppleva en solig, fin dag i en lugn skog. Precis vad som behövdes i all pluggstress. Så trots att vi gick hem utan något fällt vilt så är jag nöjd med dagen :)
Testskjuter
Äkta skottlycka fångad (på en lite suddig) bild :D
 Adam och Michael 
fint väder, men som sagt stundvis hopplös terräng
En hälsning från Micke :)
Stugan
Björnspår
En källa med drickbart vatten längs vägen
Trots allt, två glada jägare :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: