saragoescanada.blogg.se

Livet som utbytesstudent i Fredericton, Kanada.

Kurserna

Kategori: Allmänt

Efter ännu en dag med förläsningar känns det som att jag gjort helt okej val när det kommer till kurserna. De är alla intressanta på nåt vis. Mest intressant är dock kursen som behandlar frågor kring biodiversitet och liknande. Frågorna tas upp från väldigt intressanta vinklar och läraren är toppen. För en gångs skull finns det med ett mer samhällsinriktat perspektiv och han säger hela tiden åt oss av att ta av oss "forskarmössorna". Det är verkligen skönt och KUL att inte allt hela tiden ska vara baserat på naturvetenskap (även fast det såklart finns med hela tiden...).
Kursen som har med evolution och klimat att göra är intressant, men består av en del repetition. Känns som att det hittills inte går speciellt fort framåt, utan vissa saker repeteras om och om igen. Förhoppningsvis är väl detta bara i början för att lägga en grund eller liknande...
Den tredje kursen är även den väldigt intressant, men jag tror att det är den jag kommer få kämpa mest med. Vi har dels föreläsningar 3 gånger i veckan, men vi har även datalabbar som vi ska skriva rapporter på. Ni som läst GIS och skogsbruksplanering på SLU vet hur frustrerande det kan vara med program av den typen och det här programmet sku jag säga är snäppet värre. I det här programmet lär man sitta och programmera/koda grejer och utformningen av layouten gör mig lika förvirrad varje gång. Det är bara en massa, massa siffror och koder som jag inte har en aning om vad de betyder. Turligt nog har jag i alla fall lyckats hitta en "labpartner" att jobba med och vi kommer förhoppningsvis komplettera varandra bra. Colin gillar att klicka runt och greja i programmet medan jag gillar att skriva rapport :) För att göra allt lite deppigare med dessa labbar så ligger datasalarna nere i "the dungeon" och ja, namnet talar för sig själv. Det är rum i källaren, utan fönster, utan ventilation och det är alldeles för mycket datorer på för liten yta. Detta medför att det är hur varmt och kvavt som helst och efter 3h hårslitande framför dataskärmen är man rätt trött i kolan. På GIS-labbarna hade vi iaf fönster...
 
Efter denna långa dag (måndagar är mina längsta dagar lektionsmässigt) satt det fint med lite middag och ett ordentligt pass på Currie center. Det blev ett pass på crosstrainern, lite löpintervaller och lite styrka och efteråt kände jag mig  piggare än på mycket länge. Detta medförde att jag inte kunde somna förrän runt kl 3, vilket i sin tur ledde till att jag inte kom upp den tid jag hade planerat för. Ingen frukost fick jag och inte blev det några pluggtimmar gjorda på bibblan heller. Inte mycket att göra åt nu, bara att ta tag i dagen från den utgångspunkten jag har nu, vilket är lunch om en kvart (är så galet hungrig!) och sen en eftermiddag med plugg på "biodiversitetsprojektet" med Jan.
Sen äre det ju match snart igen (Örebro borta), så blir väl en hel del kikande på mobilen. Dags att ta tre poäng idag Leksand!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: