saragoescanada.blogg.se

Livet som utbytesstudent i Fredericton, Kanada.

Inspark på kanadensiskt vis

Kategori: Allmänt

Igår drog terminen igång på riktigt här på UNB och alla kanadensiska förstaårsstudenter anlände till campus med gråtande föräldrar i släptåg. The red-shirts var överallt på campus för att ge alla ett ordentligt välkomnande och detta gjordes genom en massa skrikande och viftande med skyltar samt en hel del musik från diverse musikanläggningar. Det var helt enkelt ett jävla liv över hela campus :))
För oss internationella studenter inleddes dagen med en busstur där vi (återigen) fick se de viktigaste platserna på campus och sen även delar av centrum i stan. Campus ligger som jag kanske nämnt högst upp i en lång och bitvis ganska brant slänt och centrum ligger längst ner.
När bussturen var slut släppte de av oss på en farmers market som de har i centrum varje lördag. De säljer allt från färska grönsaker och kött, fisk mm till hantverksprylar och färdiglagad mat. Vi gick runt ett tag och kikade, drack en smoothie och käkade lunch. Sen tog vi en lååång promenad över floden och tillbaka. Mina fötter mår verkligen inte bra, vi bara går och går och går hela tiden!
Väl tillbaka vid huset var det sen dags för lite aktiviteter tillsammans med resten av folket som bor här. Det var "ice breakers" där vi genom olika lekar sku lära oss nya namn och så. Dock svårt att komma ihåg speciellt mycket eftersom det bor sjukt mycket folk i huset.
Efter detta öppnade matsalen i huset och till middag serverades det tacos, kändes verkligen som ett vanligt svenskt helgmys :) Schemat har varit ganska tight, men hann med en kort powernap innan vi samlades för ett möte med respektive våning för att ta del av vilka regler som finns och så. Bor mest kanadensare på min våning visade det sig, verkar vara ett trevligt gäng!
Ice-breakers
Vi beter oss verkligen som turister och fotar hela tiden, till Tyskens (Matthias) stora förtjusning
 
Farmers Market
 
På promenad över floden
 
Vad tycks om detta pappa? Inte svensk standard va?!
 
Sen var det så dags för lite "cheering". Alla från huset samlades ute för att lära oss husets "hejaramsor" och efter att de satt sig hyffsat så bar det av ner mot campus för att möta upp resten av husen. Det var helt otroligt vilken stämning det var när vi kom ner! En massa folk skrikandes och dansandes ackompanjerade av en dj som öste ut klubbmusik. Mitt i allt detta startade sedan en tävling mellan de olika husen gällande vilket hus som skrek sina ramsor högst, mitt hus vann inte...festen/insparken fortsatte sedan med ännu mer skrik/musik/dans och avslutades med ett rejält fyrverkeri. Därefter gick vissa på dans på campus. Vi (Johan x2, en drös med tyskar, en österrikare och en tjej från Mexico) drog istället ner till en bar i centrum och spenderade kvällen i mycket trevligt sällskap. Var hemma vid halv 3-3 nånting och somnade väldigt gott. Benen värker varje kväll efter allt promenerande upp och ner för backen.
 
Bilder från cheeringen mm
 
 
 
En riktigt trevlig kväll på stan :)
 
 
Idag tog jag sovmorgon, mycket välbehövlig och välförtjänt. Chillade på rummet fram till lunch. Maten här i matsalen är faktiskt helt okej. Finns alltid några rätter att välja mellan, ett fint salladsbord, mackor med typ "subwaypålägg" och flingor + mjölk. Det finns alltid efterrätt, en eller två stycken och till maten kan du välja mellan rätt många sorters läsk och söta juicer. Inte alls som jag är van från tiderna i de svenska matsalerna. Är lite fjantig med mjölken, har inte smakat den än för jag är rädd att den ska "förstöra" min syn på den svenska (helt fantastiska, underbara, perfekta) mjölken. Lär jobba på det...
Har inte testat frukosten än eftersom jag sov över frukosten i morse, så imorgon blir det förmodligen frukostpremiär.
 
Eftermiddagen har vi spenderat med att tävla i ett amazing race. Det är fortfarande sjukt varmt så efter allt springande och tävlande i racet sitter jag, återigen, svettig på rummet. Tycker inte att jag gör annat än att duscha. Trodde verkligen inte att det skulle vara såhär varmt och kvavt som det är, har i princip inga sommarkläder med mig och det var ett riktigt stort misstag. Tydligen blir det inte ordentlig vinter förrän i mitten/slutet av december.
Några av utmaningarna på racet. På mittenbilden kan ni se mina lagmedlemmar.
 
Hur jag/vi ska spendera resten av eftermiddagen och kvällen återstår att se. Förmodligen är det någon mer aktivitet med huset och såklart middag. Är Labour day i morgon så de roliga aktiviteterna fortsätter en dag till :)
 
 

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Det är så himla kul att läsa om allt som du gör! Om du känner att du behöver sommarkläder så får du väl köpa eller så får vi skicka! Kram gumman nu ska jag sova och i morgon börjar en ny arbetsvecka! Kram igen ❤

    2013-09-01 | 21:56:55
  • Linnéa&Alvin säger:

    Men åhhh va roligt allt verkar vara och du verkar stormtrivas ju! Bra att gå upp o ner för backen, "gratisträning" perfekt om man ätit för gott eller druckit "för gott" nere i stan =) Puss på dig från oss <3

    2013-09-02 | 13:04:06

Kommentera inlägget här: