saragoescanada.blogg.se

Livet som utbytesstudent i Fredericton, Kanada.

Field camp

Kategori: Allmänt

Har nu återvänt från sex dagar på Fall field camp. Vill verkligen få med vad vi gjort och upplevt under veckan så kommer skriva lite om varje dag här nedanför :)
Överlag har det dock varit en riktigt intressant och givande vecka med trevligt sällskap, fina omgivningar och god mat.
 
Tisdag 3/9
Idag började skolan på riktigt. Samlades vid kl 8 i skogsvetarhuset för en snabb genomgång. Därefter delades vi upp i grupper som vi åkte med under dagen. Totalt blev det 5 bilar fyllda med 18 elever och 5 lärare. Går bara 2 tjejer i "klassen", så ett rejält gäng med grabbar. 3 utbytesstudenter till förutom mig, alla från Tyskland, en som har stuga i Mora och pratar rätt bra svenska. Vädret var verkligen inte lovande (som vanligt när jag är på exkursion..), men vi åkte mest bil så det var okej.
Innan lunch hade vi några stopp i olika skogstyper och försöksytor tillsammans med 2 representanter från ett skogsbolag som visade hur olika skötselmetoder påverkat deras bestånd. Väldigt mycket lövträd!! Björk, bok och såklart lönn (sugar maple). Såg en del hyggen från bilen, men de är väldigt få jämfört med vad jag är van att se hemma i Sverige. Vid slutet av besöket fick vi, som alltid i Sverige, en keps. Så en till skogskeps till samlingen  :)
Efter lunch besökte vi ett sågverk som tillverkade fanér. Det låg i en väldigt liten stad, långt ifrån några andra samhällen. Företaget var väldigt litet, likaså frabriken. Standarden var något av det värsta jag sett och det verkade inte finnas några säkerhetsföreskrifter (eller andra föreskrifter) alls där. Komiskt att vi måste ha skyddsutrustning när vi var i skogen, men inte i fabriken. Efter besöket återstod ca 2h bilkörning på skogsvägar (de flesta tvåfiliga!) innan vi kom fram till Long lake adventures där vi sku bo.
Jag fick bo med de två andra tjejerna i en stuga. Först fick vi en liten (3 bäddar) men eftersom vi var tjejer blev vi särbehandlade och flyttad till en mycket större stugar med 5 bäddar, soffa, kök och allt. Standarden var sådär, men ja, helt okej. Stugbyn var väldigt fint belägen vid en sjö och hade beachplan, kajaker mm. Kvällen spenderade vi med att spela lite volleyboll, satt vid elden och snackade och åt fantastiskt god middag. Känner mig redan som en i gänget, går numera under benämningen "The little swede". Är lite nervös inför redovisningen på söndag, har fortfarande inte läst allt jag borde ha läst...
Är ett riktigt åskväder på gång nu, för första gången tycker jag att det faktiskt är mysigt. Packade ju lite trött och stressad i morse så har tex glömt en adapter till mobilladdaren :( hoppas det löser sig under veckan.
Har varit många nya intryck idag, vet inte hur jag ska få ner det på "papper" men som jag nog sagt innan: Jag är sjukt jävla glad att jag åkt hit! Nytt uttryck jag lärt mig idag: Widdow maker = stor "trädbit" som sitter fast uppe i ett träd och kan falla ner lätt. Ska ta och koja så att jag är pigg inför morgondagens exkursioner.
 
Obligatorisk skyddsutrustning för besök i skogen.
 
 
Föreläsning i skogen.
 
 
Alex, Manuel och jag utanför sågverket.
Sågverket.
 
Juliana och Alycia utanför första stugan.
nöjda tjejer efter stugbytet.
Stugan + inredning.
häng runt elden.
 
Onsdag 4/9
Fick veta på morgonen att jag sku vara i ett debattlag med Alex och Tristan och debattera att "motive matters" när man väljer att certifiera sin skog. Dagen spenderades med två företrädare från Acadian timber. Vi stannade på olika 6 olika ställen för att kolla på olika maskiner och skötsel/avverkningsåtgärder.
Såg en skörade med alldeles för stort aggregat för vad den högg, ett "vanligt" system med skörade och skotare, ett område med en maskin jag inte sett förut, en flismaskin och en "cable logging". En cable logging används i branta områden för att ta ut timmer. Den vi såg var uppsatt över en ravin där de fällde träd med motorsåg och sen fraktade upp de med hjälp av den här "linbanan". Väldig häftigt, men oeffektivt. De gick inte mycket i vinst på den metoden. Det har varit en mycket intressant dag!
Sov som skit natten till idag, har varit uppe i natt och kollat på stjärnorna och så. De är helt fantastiska här!! Sjukaste stjärnhimlen jag sett. Pga detta har jag varit galet trött under dagen, turligt nog hade jag lite choklad som höll humöret uppe.
Efter middagen hade vi två debatter. Först en som behandlade påståendet "det är bra med flera olika cetifieringssystem" och sen var det vår debatt. Gick lite knackigt med engelskan iblan eftersom man måste vara så kvick, men jag klarade mig ändå bra. Klockan är strax efter 22 nu coh jag är helt slut. Har haft ca 13h undervisning idag och något liknande igår. Har fortfarande inte hunnit läsa på inför redovisningsuppgiften. Så, läggdags nu. Somnar glad och stolt över att ha klarat av min första engelskspråkiga debatt :)
 
Nya ord jag lärt mig idag: Hardwood= lövträd och softwood= barrträd (typ).
 
Jag och Colin.
 
Torsdag 5/9
Testade kanadensisk gröt till frukost idag. Typ som svensk fast med asmkt socker i. Var som i färdiga små förpackningar som man bara hällde varmt vatten på. Gick därför inte att styra sockerhalten :( Fanns pannkakor, lönnsirap och bacon med. Inte min favoritfrukost till vardags direkt.
Hade en lång dag tillsammans med Dr Erdle, Brett, Mike och Alex. Har kollat på en massa olika bestånd och diskuterat deras uppkomst, utseende och framtid. Har ätit en massa blåbär och hallon. Väldigt söta, lättplockade blåbär. Växer som i klasar.
Kvällen spenderades runt "lägerelden" där vi lyssnade på en kille som jobbar med cetrifieringar. Hela temat för fältveckan är just certifieringar. Mestadels pratar vi om FSC och SFI. Blev riktigt kallt runt brasan ju längre kvällen gick. Var riktigt skönt att krypa ner i en varm sovsäck. Har varit lite kallare idag så har för första gången för säsongen använt långkalsonger,
Har sett 2 älgar idag! En ko och en kalv. Kalven var dock död och låg längs vägen. Inte alls större än älgarna hemma, Kanske bara gäller tjurarna?!
 
Kanadensiska blåbär
Ko
Kalv
Widdow maker, storlek stor
 
Fredag 6/9
I morse hittade jag äntligen naturell gröt! Lyckligaste personen på frukosten :)))
Det är fortfarande rätt kallt så har varit underställ på nästan hela dagen :/ Folk i klassen börjar bli rätt sjuka så är väldigt nojig att jag också ska bli sjuk (känner mig som dig Linnéa!).
Har varit en väldig chill dag. Besäkte en gubbe som tillverkar skålar utifrån "cancersvulster" på diverse träd, kollat in en damm + ett par campingplatser och gått/klättrat upp på Bald Peak (enligt kanadensarna ett berg, enligt mig en kulle modell stor). Var hur som helst fin utsikt där uppifrån och skönt att få röra på sig lite mer. Har en otrolig träningsabstinens just nu. Grävde även några gropar och kollade+ diskuterade jordmån. Väldigt mycket repetition (tack Tord) för min del, men de har tydligen inte haft så mycket marklära här.
När vi kom tillbaka käkade vi supergod middag, jobbade lite på våra presentationer och hade den sista debatten. Den handlade den här gången om fördelar och nackdelar med endast ett globalt certifieringssystem.
Väldigt intressant debatt och efterföljande diskussion.
Det så kallade berget
Fin utsikt från Bald Peak
Gerreth
Hela gänget, Gerreth, Alex, Wayne & jag, nedanför Bald peak
Gropgrävning
 
Lördag 7/9
Vaknade idag tröttare än någonsin tidigare under min tid i Kanada, La mig ett tag före Alycia och Juliana och de eldade tydligen på som fasen i kaminen innan de la sig. Jag vaknade vid kl 2 och trodde att vi höll på att brinna inne eller nåt. Var så galet varmt i stugan och jag kunde knappt andas. Tog av mig så mycket jag kunde (behöll underkläderna på) sen gick jag ut och tog en halvtimmes promenad runt stugbyn för att kyla ner mig lite. Sov resten av natten på soffan eftersom det fanns ett fönster nära som jag kunde ha öppet för att iaf få in lite luft. Idag har vi åkt runt oh samlat in data till redovisningarna. Jag har kollat på bufferzoner intill vattendrag. Har mätt längden och relaskoperat lite. Fick se säkert 10-15 hjortar. Väldigt fina med riktigt stora vita svansar.
Körde på en riktigt stor sten med bilen så underredet gick sönder och ett av däcken pajade. Andra däcket som fått punktering den här veckan. Vi for därför tillbaka tidigt till stugorna. Ganska skönt, hann ta en powernap och göra klart min presentation. Kvällen spenderades med god miggad och kortspel. Chill.
Lite nervös inför i morgon, men är så förberedd som jag kan vara nu. Det får gå som det går.
 

 
Söndag 8/9
En snabb frukost och lite sista minuten förberedelser för presentation. Jag var 6e person ut. Gick över förväntan! De efterföljande frågorna gick också bra, fick tom beröm av några av de andra i kursen efetråt :) Så har nu överlevt min första debatt och redovisning. Engelskan överlag går helt okej, lite svårt med vissa skogliga termer men alla är väldigt hjälpsamma och förklarar gärna.
Efter att alla redovisningar (väl genomförda och intressanta!) var färdiga käkade vi en snabb lunch och sen for vi tillbaka mot Fredericton. Vi har varit en bit norrut och resan hem tog ca 3h. Jag skötte musiken på vägen hem, så det blev svenskt för hela slanten. Spelade Preacher and bear och fick mycket positiva kommentarer, så Freddan nu har du lite nya kanadensiska lyssnare! Sen ville de höra SHM och Aviciim vilka tydligen är väldigt poppis "over here". Inte mycket att göra åt den saken...
 
Efter att jag anlänt till huset tog jag en mycket efterlängtad löptur tillsammans med Colin, en kille i klassen. Grymt gött!! Efter det har jag inte gjort mycket. Käkat middag, tvättat, hängt med lite folk från huset.
I morgon börjar lektionerna "på riktigt". Så nu blir det läggdags. Ska bli skönt att sova i in egen säng. Kallar redan rummet hemma och som man säger: borta bra men hemma bäst.
 
Hela klassen :)
 
Och just det! har pimpat upp rummet lite nu :)))
 
<3333
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • mamma säger:

    the little sweed, det hade man ju kunnat räkna ut! oj vad mycket ni gjort, skönt att du fick du löprunda till slut! :)

    2013-09-09 | 07:08:18
  • Linnéa&Alvin säger:

    1. Gick du runt stugbyn endast iförd underkläder?
    2. Du har verkligen en Leksandströja med dig?! När du va tvungen att plocka undan grejer behöll du alltså den i väskan...jag försöker få tag på lämplig medicin!
    Puss

    Svar: Ja, hade ju värmepanik. och alla andra sov ju :PLeksandströjan var mycket prioriterad i packningen!
    Sara

    2013-09-10 | 23:20:01
  • klee säger:

    I like your pictures, Sara!
    What a nice countryside...

    Svar: :) sorry you can't understand much of the text :/
    Sara

    2013-09-11 | 02:00:40

Kommentera inlägget här: