saragoescanada.blogg.se

Livet som utbytesstudent i Fredericton, Kanada.

Fältjobb och gratulationer

Kategori: Allmänt

 
 
Idag har det varit en lång dag fylld med en massa plugg. Först lektioner på förmiddagen följt utav en lång diskussion med en av lärarna angående vårt fältprojekt. Efter en snabb lunch drog jag och Jan ut i fält för att påbörja insamlandet av data till samma projekt. Efter mycket promenerande och letande hittade vi till slut fram till vattendraget som är basen för våra undersökningar. Vi rekade området lite och gjorde vår första transect med tilhörande 9 provytor. Det vi inventerar i dessa är insekter, växter, död ved samt trädartssammansättning. Kollar en del annat med, men det är mer generella saker som vi inte direkt mäter. Gick relativt lätt då det längs den här transecten var relativt få arter och vi kände faktiskt igen de flesta från innan. Eftersom vi inte är helt säkra på att vår metod är tillräckligt bra blev det bara en transect idag, ska snacka lite med Graham (lärarn) innan vi fortsätter. Till min stora glädje var det riktigt fint väder idag och vi fick njuta av en underbar (och VARM!) eftermiddag i skogen, där vissa träd redan lyser vackert röda.
 
Tanken med kvällen var att vi sku spela fotboll, men till allas stora besvikelse var alla salar upptagna :( så istället har jag nu suttit och bråkat med ett av UNB:s förbannade påhitt. Deras taktik är tydligen att försöka lura folk på saker, så dagens problem har varit att "ta sig ur" en tand- och hälsoförsäkring som säkerligen sku ha kostat alldeles för mkt OCH jag har ju redan två försäkringar som gäller här. Förhoppningsvis blev allt rätt iaf..
Nu ska jag trilskas med en anmälan till ett 5km lopp som går av stapeln om typ två veckor och vars mål är att samla in pengar till bröstcancerforskning. Nåt att se fram emot :)
 
Nåt annat jag ser fram emot är den stundande road-trippen! I morgon efter middagen bär det av för en 4 dagars roadtrip med Saint John och Halifax som två destinationer. Vi är ett glatt gäng på 10 pers (2 bilar) som far. Ska bli mycket trevligt :) men förvänta er inga inlägg på några dagar, jag återkommer i början på nästa vecka.
 
Klockan är 21:30 här nu (02:30 hemma), så jag antar att jag redan nu kan säga GRATTIS GRATTIS fantastiska MIA på födelsedagen! jag firar med dig inombords <3
 
Jan och vår inte så praktiska karta
Glad över att äntligen ha hittat vattnet!
inte lika glad över att se orm!!!
 
 
Vattendraget som är vår bas
Mätningar på g
 
Som sagt, en fin höstdag
 
Idag var veckans "efterrättsdag" och kolla vilken fin "bakelse" Nico gjorde till mig :D
 

Kommentarer

  • wööörn säger:

    vad duktig du är å uppdatera! bra inlägg och bilder också, kul att du klarar av att hålla igång:) det är ju lätt att man inte hinner (läs orkar). ´

    Du lär hålla dig borta från skogen ! vill inte att du hänger med nå ormar e! du lär väl flörta med nån kille så du slipper vara i skogen ;) Är ormarna som finns där giftiga och farliga ? blir lite rädd å orolig hära :O

    2013-09-19 | 15:26:45
  • wööörn säger:

    okej, nu har ja PANIK!!!! har suttit å googlat ormar i Canada å är vettskrämd! så nu får du tillägna ett helt inlägg om ormar vilka som finns vid dig och om dom är farliga/ giftiga! Å du går inte nära några djurbutiker eller något zoo. ÄR nå småkillar som blivit dödade av en pytonorm som rymt :O

    2013-09-19 | 15:31:52

Kommentera inlägget här: